BMW świętuje trzydziestolecie napędu 4×4

Pierwszy pojazd marki BMW z napędem na obie osie powstał w 1985 roku. Od tego czasu niemiecki koncern bardzo rozwinął technologię AWD. Obecnie w dwunastu seriach samochodów BMW mamy do dyspozycji ponad 110 wersji modeli napędzanych na wszystkie koła.

Historia zaczęła się 30 lat temu na wystawie motoryzacyjnej we Frankfurcie, na której BMW zaprezentowało model 325i Allrad. Samochód posiadał stały napęd na wszystkie cztery koła, a rozdział mocy wciąż podkreślał tylnonapędowy charakter pojazdów znanych pod marką BMW. Moment obrotowy był rozdzielany między przednią a tylną oś w proporcji 37:63. Stabilność oraz trakcja podczas jazdy zapewniała blokada dyferencjału. Po trzech latach wprowadzono do oferty czteronapędową wersję kombi modelu BMW 325iX.

Kolejnym kamieniem milowym w napędzie AWD było wprowadzenie w 1991 r. elektronicznie sterowanego rozdziału mocy w serii 5. BMW 525iX był wyposażony w automatyczne i bezstopniowe sprzęgło wielotarczowe.

Pierwszy samochód z segmentu SUV pojawił się w 1999 r. BMW X5 było początkowo nazywane określeniem SAV, czyli Sport Activity Vehicle. Pojazd był przeznaczony zarówno do jazdy na drogach utwardzonych jak i w terenie. BMW X5 był wyposażony w szereg wspomagających napęd systemów: DSC – system elektronicznej kontroli trakcji, ADB-X czyli automatyczna blokada dyferencjału oraz HDC – system kontroli pokonywania wzniesień.

Po trzech latach BMW zaprezentował kolejne rozwiązanie technologiczne, czyli napęd xDrive. Po raz pierwszy pojawił się w modelu X3. W nowym napędzie ze sprzęgłem wielotarczowym jeszcze bardziej usprawniono system DSC, który analizował więcej danych, np. kąt skrętu, przyspieszenie i na tej podstawie rozdzielał moc na poszczególne koła. To zapewniało jeszcze większy komfort i bezpieczeństwo podróżowania.

W 2007 r. z lini produkcyjnej zjechało BMW X6 wyposażone w napęd xDrive z systemem DPC, który jeszcze precyzyjniej rozdzielał moc pomiędzy osiami. Przełomem było natomiast stworzenie hybrydowej wersji X6 napędzanej na obie osie. Rozwinięciem tej technologii było zaprezentowanie w 2014 r. wersji hybrydowej, w której napęd xDrive połączono z napędem eDrive. Przednią oś BMW i8 napędza silnik elektryczny, natomiast tylną jednostka spalinowa. Kolejne modele xDrive40e oraz zaprezentowana w tym roku wersja 225xe to modyfikacje czteronapędowej hybrydy silników elektrycznych i spalinowych.

Author: M Z

Share This Post On