Na czym polega rotacja opon i po co się ją przeprowadza?

Opony osi napędowej lubią się najszybciej zużywać. A to za sprawą większej ilości pracy jaką muszą wykonać niż oś wleczona. Istotną kwestią będzie przeprowadzenie rotacji opon. Nic wam to nie mówi? Przybliżmy ten temat.

Nierówna głębokość na całej linii bieżnika może powodować, że kierowca będzie miał problem z hamowaniem i prowadzeniem samochodu. Rotacja opon to nic innego jak sposób konserwowania opon, aby utrzymać równomierne zużycie bieżnika wszystkich opon.

To sposób konstrukcji opony wpływa na to, w jaki sposób opony mają być rotowane. Jeśli mamy opony symetryczne – mamy większą dowolność. Są one przede wszystkim w małych i średnich autach miejskich. Mają także większy zakres adaptacji w kwestii osi – przez co są o wiele bardziej praktyczne. Tutaj możemy zastosować rotację między osiami oraz między stronami według wzoru X.

Właściciele opon kierunkowych mogą rotować opony tylko i wyłącznie po jednej stronie pojazdu. Wszystko to za sprawą tego, że narzucają one kierunek obrotu opony. Ten wzór opon sprawdza się w oponach zimowych, bo dobrze radzi sobie z odprowadzaniem wody i śniegu.

Ostatni typ to opony asymetryczne – je rotujemy pomiędzy osiami. W tym przypadku należy wziąć pod uwagę, że wzór bieżnika po stronie wewnętrznej i zewnętrznej jest zupełnie inny – trzeba więc przy zmianie opon sprawdzić symbole Inside i Outside (znajdują się na ścianie bocznej opony). Z tych opon chętnie korzystają kierowcy samochodów sportowych.

Author: Karol Zaremba

Share This Post On