Fiat Panda Cross 4×4 – czy warto?

Choć komuś mogłoby się to wydawać dziwne, twórcy Fiata od pewnego czasu produkują modele z napędem na obie osie. Jednym z nich jest Panda Cross 4×4. Jak się okazuje, takie rozwiązanie nie jest całkiem bez sensu – nawet mieszczuchy potrzebują czasem więcej “mocy”. Pytanie tylko, czy Panda w wersji 4×4 rzeczywiście jest najlepszym, co można wybrać w kategorii niewielkich, ale zwinnych aut?

Pandzie się nie spieszy

Ten interesujący model Fiata wyposażono w wysokoprężny silnik 1.3 JTD o mocy 75 KM. W wersji przednionapędowej takie rozwiązanie sprawdza się praktycznie bez zarzutu. Sytuacja zmienia się jednak, gdy w grę wchodzi napęd na obie osie. Niewystarczające okazało się nawet podniesienie mocy do 80 KM. To, jak Panda Cross radzi sobie z przyspieszeniem, najlepiej zobrazować na przykładzie. Model z Dieslem dochodzi do setki w 12,8 sekundy, Cross zaś – w 14,3 sekundy – i to mimo tego, że ma większą moc. W miejskich warunkach nie powinno to być jednak zbyt odczuwalne. Jeśli ktoś często wyjeżdża jednak w trasy, mogą przeszkadzać mu nie tylko słabe osiągi, ale także brak 6 biegu.

Off-roadowe aspiracje

Choć układ kierowniczy nie powala czułością na ruchy kierowcy, Panda Cross 4×4 ma inne zalety. W przeciwieństwie do większości modeli przednionapędowych, auto poradzi sobie z trudniejszymi wjazdami i zjazdami. Samochód sprawdzi się więc nie tylko w mieście, lecz także w “delikatnym” terenie. Dzięki prześwitowi wynoszącemu 158 mm można swobodnie pokonywać błotniste kałuże czy piaszczyste drogi. Amatorom ciekawych rozwiązań spodoba się także możliwość przełączania wśród trzech trybów jazdy systemu Terrain Control: Auto, Off-Road oraz Hill Descent Control. Pierwszy tryb rozdziela moment obrotowy pomiędzy obydwie osie w zależności od tego, po jakim podłożu poruszają się koła. W Off-Road stale włączony jest napęd na cztery koła, natomiast system Electronic Lock Differential dba o to, by siła napędowa trafiała na koła posiadające w danym momencie najlepszą przyczepność. Jeśli chodzi zaś o tryb HDC, to dzięki automatycznej kontroli prędkości samochodu możemy bez przeszkód zjeżdżać z bardzo stromych podjazdów.

Czy warto rozważyć zakup Fiata Pandy Cross 4×4? Mimo że prowadzenie wydaje się “takie sobie”, to nie można też powiedzieć, że jest źle. Auto z pewnością nadrabia umiejętnościami, które przydadzą się w terenie. Pytanie tylko, po co płacić za nie ponad 70 tysięcy, i to w promocji? W podobnej cenie kupimy całkiem (może nawet lepsze) niezłe auta: Suzuki Jimny 1.3 o mocy 85 KM albo kilka crossoverów 4×4 z segmentu B w podstawowych wersjach.

Author: Asia Zając

Share This Post On