Jak wybrać swoje pierwsze auto terenowe?

Wybór własnego auta terenowego to jeden z pierwszych kroków, które postawi na swojej ścieżce rozwoju początkujący off-roadowiec amator. Wybór jest dość szeroki, ale zanim go dokonamy musimy odpowiedzieć sobie szczerze na kilka pytań m.in. o zastosowanie auta (tylko z pozoru oczywiste pytanie) czy chociażby budżet przeznaczony zarówno na zakup jak i późniejsze utrzymanie i dodatkowe akcesoria off-road.

W pierwszej kolejności odpowiedzmy sobie – czy nowo kupionym autem terenowym będziemy jeździć również po szosie jako auto „na codzień” czy jedynie na rajdy? Jeśli planujesz używać samochodu jako swojego podstawowego auta to powinieneś rozważyć zakup auta klasy SUV – niestety płacisz tutaj przede wszystkim za wygodę użytkowania na szosie. Z tej klasy aut można jednak wybrać „nieśmiertelne” i wciąż popularne Suzuki Vitara, całą gamę Toyota HDJ: 100, 120, 150, 200, a także Land Rover Discovery czy np. Nissan Pathfinder.

Jeśli myślimy przede wszystkim o wykorzystniu aut do wypraw off-roadowych to tutaj polecane modele byłyby następujące: Suzuki Jimny (podobny klasyk co Suzuki Vitara), Nissan Patrol lub Terrano, Land Rover Defender lub Discovery, Toyota HDJ 80, 100 i 105 lub Toyota HZJ.

Wielu off-roadowców zaczynało swoją przygodę również z innymi modelami, z których można śmiało polecić: Suzuki Samurai, Jeep Wrangler, Cherokee, Toyota Land Cruiser – praktycznie same klasyki.

Warto jednak pamiętać, że tutaj nasze wydatki się nie kończą i powinniśmy odpowiedzieć sobie na drugie z kolei pytanie – o nasze możliwości przeznaczania budżetu (w zasadzie stałe wydatki comiesięczne) na off-road. Po zakupie auta przychodzi bowiem czas na zakup opon terenowych 4×4 z prawdziwego zdarzenia, bowiem te, którymi nam się wygodnie jeździ po szosie nie będą nadawać się do wypraw lub przepraw w terenie. Na początek powinniśmy postawić na opony klasy AT czyli All-Terrain sugerujące możliwość jazdy w każdym terenie (w rzeczywistości to raczej w „prawie każdym” ;). Opony AT wystarczą, aby wziąć udział w wielu niezbyt ciężkich rajdach na bliższe i dalsze wypady, również w teren błotnisty czy skalisty. Jednak na prawdziwe przeprawy zaleca się opony MT (Mud Terrain), które mają znacznie bardziej rozbudowany bieżnik i większą przyczepność w terenie.

Pozostałe wydatki na sprzęt to przede wszystkim kolejne przeróbki auta, zakup snorkeli, wyciągarek, lin czy bardziej podstawowego wyposażenia biwakowego, bez którego z czasem nie będziecie mogli żyć!

Author: M Z

Share This Post On