Kupiłem wyciągarkę terenową, i co dalej?

Od zakupu do korzystania z wyciągarki terenowej wiedzie długa i wyboista droga. Wyposażenie samochodu trzeba jeszcze zamontować, co wcale nie jest łatwym zadaniem. Na co zwracać uwagę podczas montażu wyciągarki?

Ograniczymy się do najpopularniejszych modeli wyciągarek, czyli tych zasilanych elektrycznie. Od czego zacząć montaż? Co nam będzie potrzebne i czy w ogóle jesteśmy w stanie zrobić to samodzielnie? Postaramy się odpowiedzieć na takie pytanie.

Płyta montażowa

Wyciągarka musi mieć solidne oparcie, by podczas pracy nie uszkodzić, czyli po prostu wyrwać elementy samochodu, takie jak zderzak, czy chłodnica. Najczęściej kupując wyciągarkę otrzymujemy sam sprzęt bez płyty montażowej. Solidna i trwała płyta to niezbędna rzecz dla poprawnego funkcjonowania sprzętu. Powinniśmy dobrać ją pod względem mocy wyciągarki i modelu samochodu. Wiadomo, że te oryginalne będą droższe od uniwersalnych, ale za to będą bardziej dopasowane do pojazdu. Alternatywnym rozwiązaniem jest zamówienie płyty u producenta elementów stalowych. Musi być ona zabezpieczona odpowiednimi środkami chroniącymi przed korozją. Do płyty będzie potrzebny zestaw śrub o podwójnej wytrzymałości.

Ingerencja w konstrukcje

W przypadku samochodów terenowych ze sztywną ramą montaż wyciągarki będzie przebiegał prościej i nie naruszy specjalnie konstrukcji pojazdu. Inną sytuacją jest zakładanie sprzętu w samochodach seryjnych. Tam trzeba będzie się nieźle natrudzić, by wcisnąć wyciągarkę. Trzeba liczyć się z cięciami i niekiedy poważnymi zmianami. Nowy samochód może stracić w ten sposób gwarancje u dilera. O montaż można poprosić autoryzowany serwis, który bez problemu wykona wszelkie prace, ale to znów sporo kosztuje. Montaż wyciągarki może być początkiem innych modernizacji i zakupu kolejnych akcesoriów terenowych. Trzeba liczyć się z tym, że waga urządzenia wraz ze stalową liną i płytą montażową to dodatkowy ciężar wynoszący ponad 50 kg i to w miejscu odległym od środka ciężkości pojazdu. Może to wymagać ingerencji w układ zawieszenia. Na tym etapie warto zastanowić się, czy wyciągarka terenowa jest dla nas niezbędna.

Zabezpieczenia

Zdecydowaliśmy, że pomimo tych trudności montujemy sprzęt. W takim razie demontujemy osłony i zderzaki, czasem potrzeba będzie zdjąć także elementy układu chłodniczego. Przygotowując miejsce na płytę montażową niekiedy trzeba będzie wyciąć fragment wzmocnienia i nawiercić otwory w podłużnicach. Wszelkie takie miejsca należy zabezpieczyć środkami antykorozyjnymi. Gdy przykręcimy płytę i zamontujemy do niej wyciągarkę następnym krokiem jest wykonanie instalacji elektrycznej. Kable należy odpowiednio połączyć z przekaźnikami, włącznikiem i wreszcie akumulatorem. Należy zastosować także hebel prądowy, czyli główny wyłącznik umieszczany na przewodzie +, który zabezpiecza przed samoczynnym uruchomieniem wyciągarki i odcina zasilanie w awaryjnych sytuacjach.

Alternatywne rozwiązanie

Jeśli boimy się ingerowania w konstrukcję pojazdu możemy zdecydować się na montaż wyciągarki z koszem. To specjalna konstrukcja, która pozwala na szybki montaż i demontaż wyciągarki. Najczęściej kosze przyłączane są do haka holowniczego za pomocą przejściówki. Jest ot rozwiązanie, które sprawdzi się w turystycznych warunkach. Na rajdy i poważniejsze przeprawy to zdecydowanie za słaba konstrukcja. Zaletą wyciągarek z koszem jest mniejsza waga, niższa cena i łatwy montaż/demontaż.

Author: M Z

Share This Post On