Jak kupować auto terenowe?

Zakup terenówki nie jest prostą sprawą. Po pierwsze, w ofercie producentów jest coraz mniej nowych, rasowych samochodów terenowych. Po drugie, zakup auta używanego zawsze wiąże się z ryzykiem. W przypadku terenówek to ryzyko podwójne. Z badań wynika, że aż 80% ogłoszeń o sprzedaży podaje nieprawdziwe informacje. Ryzyko można jednak zminimalizować. Oto, kilka porad, jak to zrobić.

Zacznijmy jednak od „nówek”. Dobrym pomysłem jest zakup samochodu z poprzedniego rocznika. Zwykle można uzyskać wówczas niezły upust, szczególnie jeśli przyciśnie się dilera.

W przypadku samochodów używanych, dobrze jest popytać w środowisku off-roadowym. Choć z roku na rok rozrasta się ono, to nadal pozostaje relatywnie niewielkie. Dzięki temu, jeśli „rozpuścimy wici” możemy dobrze poznać historię samochodu, który nas zainteresował. Przy okazji poznamy też opinie kolegów o marce, modelu czy nawet konkretnym egzemplarzu, które pozwolą nam w podjęciu decyzji.

Kolejną rzeczą, o której warto pamiętać, jest możliwość sprawdzenia samochodu po numerze VIN. Dzięki takim serwisom jak AutoDNA i zgromadzonym przez nie ogromnym bazom danych, które zawierają informacje o samochodach używanych, możemy poznać historię samochodu. Dzięki numerowi VIN poznamy nie tylko podstawowe dane techniczne pojazdu, jego wyposażenie, które również jest zakodowane w numerze VIN, przeznaczenie pojazdu – np. leasing lub wypożyczalnia, ale również dowiemy się, czy auto nie brało udziału w kolizjach i wypadkach lub poznamy dane o poprzednich wskazaniach przebiegu. Znajdziemy tu też informacje o ewentualnej kradzieży czy archiwalne zdjęcia z raportów powypadkowych. Ponadto, dzięki wszystkim tym informacjom możemy wyliczyć cenę, której wart jest dany samochód.

No i chyba najważniejsza porada (i najbardziej oczywista):

zanim zdecydujecie się na zakup powierzcie samochód zaufanemu mechanikowi ze sprawdzonego serwisu off-roadowego, najlepiej takiemu, który specjalizuje się w autach terenowych. Bezbłędnie będzie on w stanie wychwycić wszystkie przeróbki i uszkodzenia, które mogą wpłynąć na cenę i trwałość samochodu.

Author: Przemek Dubiel

Share This Post On