Samochód terenowy z silnikiem diesla czy na benzynę?

W ofercie większości producentów samochodów znajdziemy ten sam model auta w wersji z silnikiem benzynowym oraz z jednostką na olej napędowy. Każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety, więc nie ma jednoznacznej odpowiedzi, które jest lepsze do jazdy po bezdrożach. Dobrze jest jednak wiedzieć, na co się decydujemy.

Benzyniak – proste rozwiązanie

Największą różnicą między silnikiem benzynowym a wysokoprężnym jest sposób wtrysku paliwa i zapłonu. W przypadku silników na olej napędowy powietrze w cylindrze ulega kompresji, sprzężeniu o podgrzaniu, a do zapłonu dochodzi w ostatniej fazie, gdy paliwo jest wtryskiwane do komory spalania i zapala się w kontakcie z powietrzem pod wysokim ciśnieniem. W przypadku silników na benzynę zapłon mieszanki paliwa z powietrzem odbywa się poprzez wyładowanie elektryczne na elektrodach świec. Z tego opisu widać wyraźnie, że konstrukcja benzyniaków jest o wiele prostsza. Diesel jest wyposażony w szereg czujników, więc gdy dojdzie np. do zalania silnika, to zostaniemy unieruchomieni na dobre. Samochód na benzynę też jesteśmy w stanie zalać, ale jest to o wiele trudniejsze. Jeśli już dojdzie do jakiegoś uszkodzenia, to koszty naprawy terenówki na paliwo bezołowiowe są o wiele mniejsze niż z silnikiem wysokoprężnym. To zaleta także dla tych, którzy lubią modyfikować swoje pojazdy – benzyniak nadaje się do przeróbek, a z dieslem trzeba uważać i zdać się na specjalistę (a to znów kosztuje). Cena samochodów z silnikiem benzynowym będzie także mniejsza od diesla.

Diesel na długie przebiegi

Silniki benzynowe osiągają dosyć wysokie obroty (4000 obr/min), natomiast jednostki wysokoprężne dają duży moment przy niskich obrotach. W związku z tym uważa się, że diesel jest bardziej ekonomiczny w użytkowaniu na długich dystansach. Ceny benzyny i oleju napędowego mogą być zbliżone – ON jest nawet zwykle tańszy – ale różnicę zauważymy na dłuższej trasie. W stabilnej jeździe bez skoków obrotów silnik diesla jest bardziej ekonomiczny. Jeśli chodzi o moc, to obecnie dorównuje ona silnikom benzynowym, a w niektórych przypadkach nawet ją przewyższa. Tak więc w przypadku nowoczesnych terenówek z dieslem nie ma obawy, że napęd nie poradzi sobie z pokonywaniem przeszkód.

Podsumowując, wybór danej jednostki napędowej jest uzależniony głównie od przeznaczenia samochodu. Jeśli ktoś zamierza brać udział w rajdach przeprawowych, mocno eksploatować auto na krótkich trasach oraz bawić się w przeróbki, to powinien zdecydować się na benzyniaka. Natomiast gdy naszą terenówką zamierzamy pokonywać długie dystanse po szosach w umiarkowanym terenie i zależy nam na trwałym i wygodnym, a przy tym ekonomicznym rozwiązaniu, to wybierzmy silnik diesla.

Author: Mud Terrain

Share This Post On