Wrocławscy studenci budują pierwszy polski elektryczny motor crossowy

Studenci Politechniki Wrocławskiej konstruują pierwszy polski elektryczny motocykl crossowy. Jego budowa to jednak dopiero pierwszy etap w planach młodych inżynierów. Już teraz chcą oni, by ich konstrukcja wystartowała w prestiżowych SmartMoto Challenge w Barcelonie oraz Moskwie i wygrała je.

Studenci skupieni w Kole Naukowym Pojazdów i Robotów Mobilnych przy Politechnice Wrocławskiej nie wpisują się w obraz przeciętnego polskiego studenta-lenia. Ich ambicją jest zwycięstwo w prestiżowych SmartMoto Challenge. Zawody te przeznaczone są dla studenckich drużyn uczelni technicznych z całego świata.

Pierwsze z serii zawodów odbędą się między 6 a 9 lipca w Barcelonie. Aby zwyciężyć polscy studenci będą musieli pokazać, że ich konstrukcja radzi sobie na drodze oraz poza nią, na specjalnie przygotowanym torze off-roadowym. Oprócz tego jurorzy ocenia również pomysłowość konstrukcji, zastosowane technologię oraz design pojazdów.

LEM Falcon

Studenci z Politechniki Wrocławskiej zamierzają zwyciężyć dzięki motocyklowi nazwanemu LEM Falcon. Pojazd ten zbudowany będzie z lekkiej ramy u wahaczy wykonanych ze stopu aluminium. – Ponadto zastosujemy własnej konstrukcji subramę kompozytową z włókien węglowych – opowiada Paweł Stabla z Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych.

Pojazd napędzany będzie silnikiem elektrycznym o mocy 8 kW zasilanym 2,5 kWh baterią. Według konstruktorów wystarczy to na godzinną jazdę w trudnym terenie. Na asfalcie motor ma zaś rozpędzać się do 130 km/h.

– Poszycie motocykla wykonamy własnoręcznie z lekkich, wysokowytrzymałych kompozytów, którym nie straszne będą kamienie czy upadki motocykla w terenie – dodaje Paweł Stabla.

Zamiast klasycznej deski rozdzielczej LEM Falcon wyposażony zostanie w elektroniczny wyświetlacz. Według zapewnień konstruktorów motocykl naszpikowany ma być czujnikami, które pozwolą kontrolować prędkość i zasięg oraz takie parametry jak temperatura baterii czy napięcie i natężenie pobierane z niej pobierane.

Choć przed wrocławskimi studentami jeszcze daleka droga, za sobą mają oni już etap obliczeń wytrzymałościowych konstrukcji nośnej, wahacza i innych elementów przenoszących obciążenia. Teraz ekipa zabrała się za wykonanie motocykla. W tej chwili pracują oni nad konstrukcją baterii oraz geometrią poszycia i doborem odpowiednich do jego wykonania kompozytów. Więcej o projekcie przeczytacie tutaj: http://pirm.pwr.wroc.pl/projekty/10.

Author: M Z

Share This Post On