Wujek Dobra Rada: jak pokonywać przeszkody terenowe, cz. 1

Bezpieczna jazda po bezdrożach bez wątpienia wymaga doświadczenia. W terenie czeka na nas wiele pułapek, w których utkwić może nasz samochód psując nam frajdę. Dobrze znać więc szereg dość prostych trików z repertuaru doświadczonych off-roadowców, które pomogą nam pokonać przeróżne terenowe przeszkody. Dziś pierwsza część krótkiego poradnika, jak radzić sobie na bezdrożach.

Teren bagnisty

Nie po to siadamy za kółkiem terenowego potwora, by omijać podmokłe tereny bagniste. Na pierwszy rzut oka nie wydaje się to zbyt skomplikowane. Nowicjusze (i leniuchy) często wpadają w tarapaty, gdyż wjeżdżają w bagniska „na hurra”, bez uprzedniego sprawdzenia terenu. Tymczasem przed nieznaną nam przeszkodą tego typu bezwzględnie należy zatrzymać się, przeanalizować ją i ustalić najlepszy tor jazdy. Pamiętać też należy, że w grząski teren nie ma co ładować się, jeśli nie ma się sprawnej wyciągarki. W razie potrzeby można również obniżyć ciśnienie w oponach do 1,5 bar.

Kiedy już decydujemy się na przejazd przez teren bagnisty koniecznie użyć należy blokady mechanizmu różnicowego. Grzęzawiska najlepiej jest pokonywać na drugim bądź trzecim krótkim biegu, utrzymując przy tym stałe przyspieszenie. Jeśli auto utknie w błocie, w pierwszej kolejności spróbować trzeba biegu wstecznego. Gdy rozwiązanie to nie pomaga, użyj wyciągarki dedykowanej do aut terenowych.

Po pokonaniu bagnistej przeszkody powinno się oczyścić opony i sprawdzić, czy nie uległy uszkodzeniu. Jeśli spuszczaliśmy z nich powietrze, trzeba też dopompować je do normalnego ciśnienia.

Bród

Podobnie jak w przypadku terenu bagnistego, przed pokonaniem brodu należy dokładnie go sprawdzić. Zlustrować trzeba zarówno jego głębokość, jak i sprawdzić, czy nie ma w nim większych kamieni czy pni drzew. Dopiero wówczas ustalić możemy tor jazdy. Przed wjazdem do brodu warto sprawdzić szczelność samochodu oraz – podobnie jak w przypadku grzęzawisk – obniżyć ciśnienie w oponach do 1,5 bara.

Bród pokonujemy powoli, utrzymując stałą prędkość. Jeśli zgaśnie silnik, absolutnie nie należy próbować ponownie go uruchamiać. Skorzystać powinno się z pomocy wyciągarki terenowej.

Po przekroczeniu przeprawy trzeba przywrócić ciśnienie w oponach do stanu normalnego i sprawdzić samochód pod kątem ewentualnych uszkodzeń.

Author: Przemek Dubiel

Share This Post On