Wybór felg wymaga zastanowienia!

Laikom trudno w to uwierzyć, ale felgi samochodowe mogą być wśród miłośników bezdroży przedmiotem niekończących się sporów. Ile już razy słyszeliście o przewadze felg stalowych nad aluminiowymi lub odwrotnie? Pewnie całkiem sporo. Fakty są jednak takie, że każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy. Nie ma tu jednego, optymalnego rozwiązania.

Według zwolenników felg stalowych do aut terenowych ich największą przewagą – oprócz ceny – jest fakt, że są łatwe w naprawie. Uszkodzonej feldze bez problemu przywrócić można bliski pierwotnemu kształt nawet w warunkach polowych. Co innego felga aluminiowa, której naprawy podejmują się jedynie wyspecjalizowane zakłady. Tyle, że jak mówią zwolennicy alufelg uszkodzenia zdarzają się niezwykle rzadko. Wielu z tych, którzy jeżdżą na felgach aluminiowych – również profesjonalnych kierowców rajdowych – mówi, że są one tak wytrzymałe, że jeszcze nigdy nie zdarzyło im się ich uszkodzić. Zdecydowanymi zwolennikami tego rozwiązania są zaś uczestnicy rajdów typu cross-country. Tam gdzie liczy się przede wszystkim prędkość mniejsza masa alufelg ma znaczenie.

Warto przy tym zauważyć, że oprócz tych dwóch popularnych rozwiązań istnieją też inne. Część profesjonalistów jeździ bowiem na felgach zbudowanych ze stopów magnezu lub felgach ceramicznych. Niestety ich wadą są zaporowe ceny. Jedna taka felga może kosztować nawet 5 tysięcy złotych!

Wybór materiały, z którego zrobione są felgi to jednak dopiero początek. Warto pamiętać również jakie są podstawowe parametry, wedle których się je dobiera. Podstawowymi z nich są szerokość obręczy i średnica tarczy. Felga musi być dopasowana do parametrów ustalonych przez producenta opony. Standardem są opony 15 lub 16 calowe, ale – szczególnie w przypadku samochodów tuningowanych – czasem zakłada się większe gumy. Nieraz wymaga to jednak sporej ingerencji w podwozie samochodu. Pamiętać należy też o odsadzeniu felgi (ET). Najprościej mówiąc jest to odległość między osią obręczy a płaszczyzną jej przylegania do piasty. Im mniejsza wartość ET, tym bardziej felga jest odsadzona, czyli tym większy jest rozstaw kół. Warto również pamiętać o wysokości rantu. Od parametru tego zależy jak mocno opona „trzymać” będzie się felgi. Im rant jest, tym lepsze trzymanie opony. Z drugiej jednak strony tym trudniej jest ją ściągnąć z felgi. W offroadzie najczęściej stosuje się ranty J i JJ.

Author: Przemek Dubiel

Share This Post On