SUV w terenie? Absolutnie nie!

Wielu kierowców rozważających przesiadkę do SUV-a zastanawia się, czy auta te nadają się do jazdy w terenie. Odpowiedź pewnie was nie zaskoczy – otóż nie są to pojazdy przeznaczone do wędrówek poza szlakiem. Oczywiście segment tych samochodów jest bardzo zróżnicowany, nawet wśród nich znajdą się więc takie, które jako tako poradzą sobie w mało wymagającym terenie – jednak pod tym względem nie dorastają one do pięt prawdziwym terenówkom.

Nadwozie (nie) do zadań specjalnych

Powodem, dla którego lepiej nie zapuszczać się w las SUV-em, jest jego budowa – znacząco różniąca się od konstrukcji rasowej terenówki. Okazuje się, że nawet napęd 4×4 nie gra tu największej roli. Jedną z ważniejszych różnic jest budowa nadwozia, które w SUV-ach jest zwykle samonośne. Oznacza to, że wszelkie siły i przeciążenia przenoszone są na podłogę i dach. Zaletą takiego rozwiązania jest niewielka waga samochodu, co jest dobre w “normalnym” użytkowaniu, ale niestety obniża odporność na wygięcia blachy w przypadku silniejszych wstrząsów. Zupełnie inaczej rzecz wygląda w terenówkach, które charakteryzują się mocnym i sztywnym, zamkniętym profilem stalowym.

Napęd napędowi nierówny

Kolejną kwestią jest przeniesienie napędu w autach 4×4. Oczywiście zarówno w przypadku samochodów terenowych, jak i SUV-ów, mamy do dyspozycji napęd na wszystkie cztery koła, różnica tkwi jednak w sposobie rozdzielania oraz dawkowania mocy. W przypadku pojazdów typu SUV, to skrzynia biegów jest odpowiedzialna za przenoszenie mocy bezpośrednio na poszczególne osie. Jest to rozwiązanie proste i mało awaryjne, ale brakuje w nim możliwości “spięcia na sztywno” układu napędowego. Prawdziwy samochód terenowy charakteryzuje się zaś tym, że posiada ona możliwość bezwarunkowego blokowania dyferencjałów oraz ciągłego przełożenia mocy na wszystkie koła.

Bez akcesoriów utkniesz po pas

W przeprawie terenowej najbardziej liczą się techniczne możliwości pojazdu, nie można zapomnieć jednak także o akcesoriach, takich jak np. wyciągarka. W pokonywaniu nierówności terenu przyda się również reduktor czy blokada dyfrów. Bardzo ważnym elementem jest także skok zawieszenia terenowego, który powinien sięgać ponad 35 centymetrów. Chyba nie trzeba tłumaczyć, że SUV pozbawiony jest takich elementów, przez co nie poradzi sobie na przeprawie poza szosą. O przeznaczeniu tego pojazdu świadczy nawet jego wygląd, który jest bardziej nowoczesny, lżejszy i, co tu dużo mówić, po prostu modny. SUV jest autem rodzinnym, doskonałym do weekendowych wycieczek – ale tylko utartymi szlakami.

Author: Artur Zieliński

Share This Post On