Historia uczestnictwa Toyoty w Rajdzie Dakar

Rajd Dakar to jeden z tych wyścigów, które mają wysoki stopień trudności. Do mety docierają tylko najsilniejsi uczestnicy. Do bezpiecznego dotarcia do mety potrzebna jest silna psychika uczestnika i mocny sprzęt. Niedawno zakończył się już 50 rajd, gdzie do mety dotarło tylko 55% jego uczestników.

Toyota od samego początku uczestniczyła w Rajdzie Dakar

13 samochodów tej marki na 74, które dotarły na metę w pierwszym Rajdzie Dakar, to auta marki Toyota. Jednak debiutem oficjalnym tej marki na wyścigu był rok 1995, kiedy to stworzyła swój zespół o nazwie Team Araco, który widnieje dziś pod nazwą TLC Team Land Cruiser Toyota Auto Body. Ówczesny start był możliwy dzięki silnikowi Diesla modelu Toyota Land Cruiser 80, który był wyprodukowany w ilości 2,5 miliona sztuk. Rajd ten zakończył się czwartym miejscem dla ekipy w swoim przedziale grupowym. Rok później zespół powiększył się i do jego składu dołączył Francuz G. Sarazan i pilot Takashi Fujisawa. Zmiana ekipy przyczyniła się do zwycięstwa. Niestety rok 1997 nie był szczęśliwy i nie przyniósł tej ekipie triumfu.

Wygrane i rozwój Toyoty

Wygrane w 20 Rajdzie Dakar, przyczyniły się do sławy dieslowskiego Land Cruisera. Następny rajd był również wygraną dla Toyoty, która wprowadziła nowy model, wcześniej nie testowany w takich ciężkich warunkach – Land Cruiser 100. Dobra passa na prestiżowym wyścigu trwała do 2003 roku,do czasu gdy jedno z aut odmówiło posłuszeństwa.

Początek ekipy Land Cruiser Toyota Auto Body

W 26 Rajdzie Dakar ekipa Toyoty wystąpiła pod nową nazwą – Land Cruiser Toyota Auto Body. Podczas tego rajdu, marka wystawiła 3 pojazdy. Wyścig ten zorganizowany był w niezwykle trudnych warunkach, dlatego żaden z pojazdów marki jej nie ukończył. Rok później drużyna zdobyła 3 pierwsze miejsca. Dobra passa marki trwała od 2006 do 2011 roku, gdzie samochody Toyoty zdobywały pierwsze miejsca. Zaś od 2014 aż do teraz Toyota w klasie T2 nie ma sobie równych!

Toyota Imperial

Inżynierowie RPA, stanęli na wysokości zadania i stworzyli model Hilux Double Cab, który prowadziła ekipa Toyoty o nazwie Imperial (dziś Toyota Gazoo Racing South Africa). Drużyna ta dołączyła do rajdu w 2012 roku, lecz dopiero 2014 roku mogła pochwalić się lepszym wynikiem tj. czwarte miejsce. W ubiegłorocznym radzie zdobyła pierwsze miejsce.

Toyota Hilux nie ma sobie równych

Tegoroczny Rajd Dakar został uświetniony trzema Toyotami Hilux z V-ósemkami. Zdobyły one kolejno: Nasser Al-Attiyah i Matthieu Baumel- drugie miejsce, Giniel De Villiers i Dirk Von Zitzewitz0 miejsce trzecie. Pojazd kierowany przez holenderskiego kierowcę Bernarda ten Brinke, uległ awarii już na końcówce wyścigu i musiał zrezygnować.

Author: Karol Zaremba

Share This Post On