Ładzie Nivie stuknęła 40!

Pamiętacie Ładę Nivę? Pewnie, że tak! Dla wielu z Was był to (może obok UAZa) pierwszy terenowy samochód, z jakim mieliście do czynienia. Dlaczego ją wspominamy? Właśnie tej legendarnej konstrukcji stuknęła 40. Dodatkowo całkiem możliwe, że odegrała w historii motoryzacji rolę ważniejszą, niż wszystkim się wydaje.

Łada NivaŁada Niva narodziła się pod koniec lat 70. XX wieku. Był to jeden z pierwszych samochodów, które łączyły możliwości terenowe z cechami charakterystycznymi dla samochodów „miejskich”. W pewnym sensie można więc ją uznać za jednego z prekursorów cieszących się dziś ogromną popularnością SUVów. Ten rodowód sprawia też, że samochodem zaczynają interesować się miłośnicy offroadu spoza byłego Bloku Wschodniego.

„Moje pierwsze spotkanie z tym autem miało miejsce podczas salonu samochodowego w Niemczech, gdzie próbowało godnie prezentować się obok Toyoty Land Cruiser J50 i — moim zdaniem — z łatwością pokonało swoich rywali. Toyota wyglądała brutalnie, ociężale i jak ciężarówka, podczas gdy Lada wyróżniała się kobiecym wdziękiem i miejską elegancją, dopasowaną do włoskiego miasta. Należy pamiętać, że był to koniec lat 70. XX wieku. W tym czasie samochód Mercedes W144 prezentował się „wymuskanie” (dziś raczej porównamy go z meblami)”

– wspomina dziennikarz Chris Ebbert w artykule dla brytyjskiego „The Conversation”.

Łada Niva

Duża część dziennikarzy motoryzacyjnych wspomina Ładę Nivę jako samochód wyróżniający się w chwili premiery designem oraz kompaktowymi wymiarami. Rewolucją było też znaczne odchudzenie tej terenówki, która należała do jednych z pierwszych samochodów terenowych, które nie były „czołgami”. Do zalet tej konstrukcji zalicza się również niezależne przednie zawieszenie i sprężyny śrubowe, zamiast resorów piórowych. Podobne rozwiązanie lata później zastosował dopiero amerykański Jeep w modelu Cherokee.

Łada Niva odniosła niekwestionowany sukces – do którego, jak wskazują złośliwi znacznie przyczynił się fatalny stan dróg w Związku Radzieckim. Do tej pory sprzedano już ponad dwa miliony egzemplarzy tego samochodu, z czego jedną czwartą przeznaczono na eksport.

Author: Przemek Dubiel

Share This Post On