Land Cruiser jako… laweta? Tak, i to jaka!

Toyota Land Cruiser to legenda wśród samochodów 4×4. Okazuje się jednak, że oprócz przemierzania bezdroży, po “lekkiej” modyfikacji, można wykorzystać ją także do czegoś innego. Poznajcie Toyotę Land Cruiser PZJ75 – niezwykły holownik do zadań specjalnych!

Toyota Land Cruiser PZJ75 jako holownik

Źródło: http://landcruiser.pl

Opisywane auto stworzone na bazie Land Cruisera J7 to nic innego, jak niezwykły pojazd przeznaczony do transportu i innych ciężkich prac – i to wszędzie, gdzie się tylko da – od kopalni zaczynając, poprzez wojsko, na służbach miejskich i ratunkowych kończąc. Oczywiście, wspomniany Land Cruiser J7 sam w sobie był wyśmienitym kompanem różnorodnych pracowników fizycznych, ale zmodyfikowana wersja-holownik, jeszcze lepiej spisuje się podczas ekstremalnych zadań specjalnych. Sama seria podstawowa produkowana jest aż od 1984 roku, można więc powiedzieć, że to już klasyka gatunku. Model PZJ75 stworzony na jej bazie jest znacznie rzadziej spotykany – a gdy się już trafi, oznacza to, że mamy przed sobą prawdziwą perełkę.

Modyfikacja wspomnianego Land Cruisera to robota francuskiej firmy JIGE INTERNATIONAL, już od 1969 roku zajmującej się budową lawet i holowników oraz transportem samochodów.

Co konkretnie uległo zmianie w klasycznym modelu J7?

Po pierwsze, poczyniono znaczne zmiany w nadwoziu, a w tylnej części zamieszczono specjalną zabudowę służącą do holowania innych pojazdów. Toyota Land Cruiser PZJ75 wyposażona jest oczywiście w napęd 4×4 oraz reduktor, to jednak nie wszystko. Konstruktorzy umieścili w niej bowiem także pneumatyczne tylne zawieszenie, światła LED, wyciągarkę i gniazda do przewodów rozruchowych. Z przodu, pełniąc funkcję zderzaka, mieści się specjalna płyta balastowa.

Toyota Land Cruiser PZJ75 jako holownik

Źródło: http://landcruiser.pl

Jak mówi Michał Horodeński z Land Cruiser Adventure Club, “Trzeba przyznać, że Toyota Land Cruiser J7 Heavy Duty to sprawdzona i niezawodna konstrukcja. Powstała w latach 80., a odbiorcom zaproponowano wtedy dwie wersje. Heavy Duty było nastawione na wytrzymałość i oferowało najwyższe właściwości terenowe, natomiast Light Duty było bardziej komfortową wersją, stworzoną z myślą o wymagających Europejczykach. Wersja HD jest prawdziwym niezniszczalnym wołem roboczym, który bez większych problemów jest w stanie wozić ludzi i towary w najtrudniejszych warunkach, a przebiegi tych samochodów nierzadko osiągają wielkości na poziomie miliona kilometrów”.

Ostatnio na jedną z polskich aukcji internetowych trafił model holownika z 1991 roku. Wyceniono go na 69 999 zł, podczas gdy cena używanego modelu seryjnego Land Cruisera J7 może wahać się między 20 a 50 tys. zł. Na zakup nowego Land Cruisera trzeba jednak przeznaczyć o wiele więcej, bo cena może tutaj dochodzić nawet do 200 tys. zł.

Author: Artur Zieliński

Share This Post On